Temporary Theories Integration (TTI)

Standardized Therapy Schools Dialogue (TSD) and Psychotherapy Integration

Authors

  • Kurt Greiner Sigmund Freud Privatuniversität

DOI:

https://doi.org/10.15135/2022.10.2.95-105

Abstract

The Standardized Therapy Schools Dialogue (TSD), which is considered to be the first and thus oldest methodological sector of Experimental Psychotherapy Science, represents as a therapy schools-interdisciplinary research program at the same time an "integrative approach" quite in the sense of the international psychotherapy integration movement. This assertion will be substantiated in the context of this textual contribution. In doing so, it will become apparent whether the psychotherapy-scientific ambitions of the dialog experimental approach in TSD are indeed compatible with basic psychotherapy-integrative aspirations and goals.

Author Biography

Kurt Greiner, Sigmund Freud Privatuniversität

ist Professor für Psychotherapiewissenschaft an der Sigmund Freud PrivatUniversität Wien. Seine Arbeitsschwerpunkte sind Psychotherapiewissenschaftstheorie und Therapieschulenforschungsmethodologie.

References

Bartosch, E. (1994). Selbstpsychologie. In Stumm, G., Wirth, B. (Hrsg.). Psychotherapie – Schulen und Methoden. Eine Orientierungshilfe für Theorie und Praxis (S.38–45). Wien: Falter.

Benesch, H. (1995). Enzyklopädisches Wörterbuch Klinische Psychologie und Psychotherapie. Weinheim: Beltz PVU.

Castonguay, L.G., Goldfried, M.R. (1997). Die Zeit ist reif für eine Psychotherapie-Integration. Zeitschrift für vergleichende Psychotherapie und Methodenintegration 1997(3), S. 243–272.

Datler, W. (1995). Apperzeption, tendenziöse. In Brunner, R., Titze, M. (Hrsg.). Wörterbuch der Individualpsychologie (S.37–39). München: Ernst Reinhardt.

Greiner, K. (2020). Experimentelle Psychotherapiewissenschaft. Das Methodenprogramm der Wiener Therapieschulenforschung. Berlin: Parodos.

Greiner, K. (2012). Standardisierter Therapieschulendialog (TSD). Therapieschulen-interdisziplinäre Grundlagenforschung an der Sigmund-Freud-Privatuniversität Wien/Paris (SFU). Wien: SFU.

Greiner, K., Jandl, M.J., Paschinger, O. (Hrsg.) (2009). Programmatik und Praxis im Therapieschulendialog (TSD). Erste Beiträge zur dialogexperimentellen Theorien-Integration in der Psychotherapiewissenschaft. Wien: SFU.

Kriz, J. (2009). Wissenschaftliche Regeln, Redlichkeit und Diskursbereitschaft. Psychotherapie Forum 17(2), S. 90–95.

Lang, G. (1994). Biodynamische Psychotherapie. In Stumm, G., Wirth, B. (Hrsg.). Psychotherapie – Schulen und Methoden. Eine Orientierungshilfe für Theorie und Praxis (S.279–283). Wien: Falter.

Maderthaner, M. (1994). Klassische und Kognitive Verhaltenstherapie. In Stumm, G., Wirth, B. (Hrsg.). Psychotherapie – Schulen und Methoden. Eine Orientierungshilfe für Theorie und Praxis (S.108–139). Wien: Falter.

Müller, M.; Halder, A. (1967). Herders kleines philosophisches Wörterbuch. Freiburg i.B.: Herder.

Norcross, J.C. (1995). Psychotherapie-Integration in den USA. Überblick über eine Metamorphose. Zeitschrift für vergleichende Psychotherapie und Methodenintegration 1995(1), S. 45–61.

Schwarzinger, W., Stumm, G. (1994). Gestalttherapie. In Stumm, G., Wirth, B. (Hrsg.). Psychotherapie – Schulen und Methoden. Eine Orientierungshilfe für Theorie und Praxis (S.156–176). Wien: Falter.

Slunecko, T. (1994). Plädoyer für einen Grundlagendiskurs in der Psychotherapieforschung. Psychotherapie Forum 1994(2), S. 128–136.

Stumm, G., Wirth, B. (Hrsg.) (1994). Psychotherapie – Schulen und Methoden. Eine Orientierungshilfe für Theorie und Praxis. Wien: Falter.

Vetter, H. (1994). Daseinsanalyse. In Stumm, G., Wirth, B. (Hrsg.). Psychotherapie – Schulen und Methoden. Eine Orientierungshilfe für Theorie und Praxis (S.193–196). Wien: Falter.

Wallner, F.G. (1992a). Acht Vorlesungen über den Konstruktiven Realismus. Wien: WUV.

Wallner, F.G. (1992b). Wissenschaft in Reflexion. Wien: Braumüller.

Downloads

Published

2022-12-24

Issue

Section

Article