Individual coping strategies of students during the psychotherapy training process.
DOI:
https://doi.org/10.15135/2017.5.1.1-20Abstract
Our goal in the presented contribution to psychotherapy training research is to illuminate how a competent therapist should be from the students’ perspective, and how students can be accompanied by their training institution on their way of becoming one. Describing the characteristics of a good therapist is difficult. Various studies have shown that a good therapy outcome does not merely rely on technique, setting or on the specific psychotherapeutic modality, it is rather a result of the therapist’s personality and the ability to form a productive relationship with the client.Therefore the personality of the psychotherapy trainee has increasingly become the focus of research. The presented study is focusing on coping strategies of psychotherapists in training. Different phases in their study process ask for different coping strategies. These strategies relate to typical personality characteristics of the therapist and can be specifically supported during the study process.
References
Domma, J. (2007). Kompetenz von Verhaltenstherapeuten in der Ausbildung. Inauguraldissertation, Justus Liebig Universität Gießen.
Dourdouma, A. & Mörtl, K. (2012). The Creative Journey of Grounded Theory Analysis: A Guide to its Principles and Applications. Research in Psychotherapy, 2, 96– 106.
Fiegl, J. (2016). Empirische Untersuchung zur Direktausbildung Psychotherapie. In B. Rieken (Hrsg.), Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur (Band 14). Münster: Waxmann.
Fiegl, J. & Sindelar, B. (2014). Zur Frage der Eignung für die Psychotherapieausbildung. SFU Forschungsbulletin, 2, 27–44.
Gelo, O., Pritz, A. & Rieken, B. (2015). Psychotherapy Research. Wien: Springer.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2010). Grounded Theory. Strategien qualitativer Forschung (3. Aufl.). Bern: Hans Huber.
Hill, C. E. (2005). Therapist Techniques, Client Involvement, and the Therapeutic Relationship: Inextricably intertwined in the Therapeutic Process. Psychotherapy Theory Research Practice Training, 42(4), 431-442.
Hildebrand, B. (2010). Gleitwort. In B. G. Glaser & A. L. Strauss (Hrsg.), Grounded Theory (S. 7–13). Bern: Hans Huber.
Kernberg, O. F. (2012). Psychoanalyse und Universitäten: Eine schwierige Beziehung. Int. Psychoanalyse, 7, 209–227.
Kluge, S. (1999). Empirisch begründete Typenbildung, Zur Konstruktion von Typen und Typologien in der qualitativen Sozialforschung. Opladen: Leske + Budrich.
Kluge, S. (2000). Empirically Grounded Construction of Types and Typologies in Qualitative Social Research. Forum: Qualitative Social Research, 1, Artikel 14.
Körner, J. (2013). Plädoyer für eine Direktausbildung zum Psychotherapeuten, Entwurf eines Studienganges „von der Profession her“. Forum der Psychoanalyse, 2, 241–257.
Laireiter, A. R. (2005). Ausbildung in Verhaltenstherapie. Göttingen: Hogrefe.
Laireiter, A. R. & Botermans, J. F. (2005). Entwicklung und aktueller Stand. Ausbildungsforschung in der Psychotherapie. In A. R. Laireiter (Hrsg.), Ausbildung in Verhaltenstherapie (S. 53–101). Göttingen: Hogrefe.
Laireiter, A. R. (2009). Wenn wir über Selbsterfahrung reden, dann müssen wir über Ausbildung reden! Verhaltenstherapie, 19, 191–193.
Lambert, M. J., Whipple, J. L., Smart, D. W., Vermeersch, D. A., Nielsen, S. L. & Hawkins, E. J. (2001). The effects of providing therapists with feedback on patient progress during psychotherapy: Are outcomes enhanced? Psychotherapy Research, 11(1), 49-68.
Orlinsky, D. E. & Ronnestad, M. H. (2013). How Psychotherapists Develop. A Study of Therapeutic Work and Professional Growth. Washington DC: American Psychological Association.
Pascual-Leone, A., Wolfe, B. J. & O’Connor, D. (2012). The reported impact of psychotherapy training: Undergraduate disclosures after a course in experiential psychotherapy. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 2, 152–168.
Pauza, E. (2012). Psychotherapieausbildungsforschung. Veränderung von Persönlichkeit, Beziehungserleben und emotionalen Kompetenzen während der Ausbildung. Kassel: University Press Kassel.
Rieken, B. (2015). Psychotherapie als Studium und Ausbildung: die Sigmund Freud Privatuniversität Wien. Zeitschrift für Individualpsychologie, 2, 150–165.
Rieken, B. (2016). Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur (Band 14). Münster: Waxmann.
Rihacek, T. & Danelova, E. (2016). The journey of an integrationist: A grounded theory analysis. Psychotherapy Theory Research Practice Training, 1, 78–89.
Ronnestad, M. H. & Skovholt, T. M. (2005). Die professionelle Entwicklung von Psychotherapeuten während der Ausbildung. In A. R. Laireiter (Hrsg.), Ausbildung in Verhaltenstherapie (S. 102–120). Göttingen: Hogrefe.
Schiller, B. (2015). Differenzielle Stile ressourcenorientierten Copings im psychotherapeutischen Ausbildungsprozess. Abschlussarbeit zur Erlangung des akademischen Grades Bakkalaureat der Psychotherapiewissenschaft, Sigmund Freud Universität Wien.
Schröder, T., Orlinsky, D. E., Ronnestad, M. H. & Willutzki, U. (2015). Psychotherapeutic Process from the Psychotherapist’s Perspective. In O. Gelo, A. Pritz & B. Rieken (Hrsg.), Psychotherapy Research (351–366). Wien: Springer.
Schütze, F. (1983). Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis, 13(3), 283–293.
Stumm, G. & Jandl-Jager, E. (2006). Psychotherapie: Ausbildung in Österreich (2. Vollständig überarbeitete Auflage). Wien: Falter.
Strauß, B. & Kächele, H. (2008). Brauchen wir Richtlinien oder Leitlinien für psychotherapeutische Behandlungen? Psychotherapeut, 53, 408-413.
Tilkidzhieva, E., Gelo, O. C. G., Moertl, K., Fiegl, J., Gullo, S. & Orlinsky, D. (eingereicht): Personal Growth and Relational Development of Psychotherapy Trainees: A Cross-Sectional Explorative Study.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
The reproduction of articles published in any form is allowed under the condition that the citation is comprehensive. Prints in other publication media or public media require the written consent of the editor and can be requested under: forschung@sfu.ac.at