Interdisciplinary Psycho-Text-Puzzle (P-T-P) exemplarly applied on Psychoanalysis combined with Epistemology. An Experimental-hermeneutic Model Reflection
DOI:
https://doi.org/10.15135/2014.2.2.1-15Abstract
Graduates of Psychotherapy Science at Sigmund Freud University Vienna (SFU) acquire a well-founded psychotherapy practical training as well as a high-grade psychotherapy scientific education on academic level. In this context students should get the chance to develop a critical scientific and a theory reflexive mind. Experimental-hermeneutic thinking, researching and analysing leads to a consciousness in this sense and furthermore it promotes the potential of creativity and self-expression which especially is important for psychotherapists in progress. The following essay can be seen as a very short introduction to the psychotherapy scientific programme of the so called Experimental Hermeneutics at SFU Vienna. Firstly theoretical background and methodological specifics of this programme will be sketched briefly and secondly a model reflection analysis will be worked out by the help of experimental-hermeneutic technique of Interdisciplinary Psycho-Text-Puzzle (P-T-P).
References
Freud, S. (1941): Schriften aus dem Nachlaß 1892-1938. Gesammelte Werke XVII. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt a. M.
Greiner, K.; Jandl, M. J., & Paschinger, O. (2009). Programmatik und Praxis im Therapieschulendialog (TSD). Erste Beiträge zur dialogexperimentellen Theorien-Integration in der Psychotherapiewissenschaft. Wien: Sigmund Freud Privatuniversitäts-Verlag
Greiner, K., & Jandl, M. J. (2010). Novum Therapieschulendialog (TSD): Methodologische Prinzipien einer theorienintegrativen Psychotherapiewissenschaft. In Greiner, K., Jandl, M. J., & Wallner, F. G. (Hrsg.), Aus dem Umfeld des Konstruktiven Realismus. Studien zu Psychotherapiewissenschaft, Neurokritik und Philosophie (S. 15-41)., Frankfurt a. M.: Peter Lang Verlag
Greiner, K., (2012a). Standardisierter Therapieschulendialog (TSD). Therapieschuleninterdisziplinäre Grundlagenforschung an der Sigmund-Freud-Privatuniversität Wien/Paris (SFU). Wien: Sigmund-Freud-Privatuniversitäts-Verlag
Greiner, K. (2012b). Psycho-Text-Puzzle: Ideengenerierendes Textspiel für die Psychotherapiewissenschaft. Hintergrund – Spielregeln – Probelauf. In Greiner, K. & Jandl, M. J (Hrsg.), Das Psycho-Text-Puzzle und andere Beiträge zu Psychotherapiewissenschaft und Philosophie. (S. 55-86). Wien: Sigmund-Freud-Privatuniversitäts-Verlag
Greiner, K., & Jandl, M. J. (2012). Das Psycho-Text-Puzzle und andere Beiträge zu Psychotherapiewissenschaft und Philosophie. Wien: Sigmund-Freud-Privatuniversitäts-Verlag
Greiner, K. (2013a). Methodenfahrplan Inter-Therapeutik (ITK). Transfermeneutische Psychotherapiewissenschaft an der SFU Wien. Wien: Sigmund-Freud-Privatuniversitäts-Verlag
Greiner, K. (2013b). Psycho-Text-Puzzle: Theoriendiskursives Spielverfahren für die Psychotherapiewissenschaft In Lan, F., Wallner, F. G., & Schulz, A. (Hrsg.), Concepts of a Culturally Guided Philosophy of Science. Contributions from Philosophy, Medicine and Science of Psychotherapy. (S. 85-107). Frankfurt a. M.: Peter Lang Verlag
Greiner, K. (2013c). Psycho-Bild-Prozess (PBP): Imaginationsförderndes Reflexionsinstrumentarium für die Psychotherapiewissenschaft In Lan, F., Wallner, F. G., & Schulz, A. (Hrsg.), Concepts of a Culturally Guided Philosophy of Science. Contributions from Philosophy, Medicine and Science of Psychotherapy. (S. 109-126). Frankfurt a. M.: Peter Lang Verlag
Greiner, K. (2013d). Psycho-Bild-Prozess (PBP): Phantasiegestütztes Analyseverfahren für die Therapieschulenreflexion (TSR). Grundlage – Prozessstufen – Durchführung. In Greiner, K., Jandl, M. J., & Burda, G., Der Psycho-Bild-Prozess und andere Beiträge zu Psychotherapiewissenschaft und Philosophie. (S. 37-65). Wien: Sigmund-Freud-Privatuniversitäts-Verlag
Greiner, K. (2013e). Intertherapeutischer Bild-Prozess (ITBP). Eine transfermeneutische Forschungstechnik der Psychotherapiewissenschaft. Intertherapeutic Picture-Process (ITPP). A transfermeneutic research tool of Psychotherapy Science. SFU Forschungsbulletin, 1, 41-55. doi:10.15135/13.1.1.40-54
Greiner, K., Jandl, M. J., & Burda, G. (2013). Der Psycho-Bild-Prozess und andere Beiträge zu Psychotherapiewissenschaft und Philosophie. Wien: Sigmund-Freud-Privatuniversitäts-Verlag
Wallner, F. G. (1992a). Acht Vorlesungen über den Konstruktiven Realismus. Wien: WUV-Universitätsverlag
Wallner, F. G. (1992b). Wissenschaft in Reflexion. Wien: Braumüller Verlag
Wallner, F. G. (1992c). Konstruktion der Realität. Von Wittgenstein zum Konstruktiven Realismus. Wien: WUV-Universitätsverlag
Wallner, F. G. (1993). Der Konstruktive Realismus. Theorie eines neuen Paradigmas? In Wallner, F., Schimmer, J., & Costazza, M. (Hrsg.), Grenzziehungen zum Konstruktiven Realismus. (S. 11-23) Wien: WUV-Universitätsverlag,
Wallner, F. G. (1997). Aspekte eines Kulturwandels: Der Bedarf nach einem neuen Begriff des Wissens In Wallner, F., & Agnese, B. (Hrsg.), Von der Einheit des Wissens zur Vielfalt der Wissensformen. Erkenntnis in Philosophie, Wissenschaft und Kunst. (S. 11-27). Braumüller Verlag, Wien
Wallner, F. G. (2002). Die Verwandlung der Wissenschaft. Vorlesungen zur Jahrtausendwende. Hamburg: Verlag Dr. Kovac
Downloads
Published
Issue
Section
License
The reproduction of articles published in any form is allowed under the condition that the citation is comprehensive. Prints in other publication media or public media require the written consent of the editor and can be requested under: forschung@sfu.ac.at