The Expanded Concept of Trauma in Childhood and Adolescence Psychotraumatology from the Perspective of a Holistic Developmental Model
Developmental psychopathological remarks and a quantitative empirical study on qualitative changes in information processing of children and adolescents due to accidental traumatization
DOI:
https://doi.org/10.15136/2022.9.2.22-69Abstract
The psychotraumatology of childhood and adolescence is highly regarded in Austrian individual psychology, as evidenced by the outpatient clinic and trauma center "die Boje", which opened in 2001. In DSM-5 and ICD 10 and 11, however, the developmental psychopathological specificity of post-traumatic stress disorders in children and adolescents is included only rudimentarily (DSM-5) or not at all (ICD 10 and 11), which leads to difficulties in adequately recording them according to the diagnostic criteria.
Meanwhile, the concept of trauma has been expanded to include developmental trauma disorder and indirect trauma.
Not much research has been done on the impact of trauma on cognitive development. From the perspective of an integrative developmental psychology and psychotherapy model of development, influences of trauma on information processing can be expected. This is examined in a retrospective quantitative study of children and adolescents aged 6 to 15 years (N= 434), in which test data from two groups parallelized with respect to gender and age are analyzed by statistical methods (group 1: test data from 2018 and 2019, group 2: test data collected between May 2020 and November 2021). Significant results in sub-functions of information processing, differentiated by age and gender, could be found.
References
Bach, Michael, & Bitterlich, Waltraud (2021). COVID-19 und Traumafolgesymptome: repräsentative Daten aus Österreich. psychopraxis. Neuropraxis, 24(5). S. 299–303. doi: 10.1007/s00739-021-00748-7. Epub 2021 Sep 24. PMCID: PMC8461395.
Bogyi, Gertrude (1987). Individualpsychologische Interventionen bei Kindern und Jugendlichen mit extremen Schock- und Todeserlebnissen. Zeitschrift für Individualpsychologie, 12(4), S. 292–301.
Bogyi, Gertrude, & Zumer, Peter (2022). „Die Boje“ - das Wiener Ambulatorium für Kinder und Jugendliche in Krisensituationen. Entwicklung einer Institution. Zeitschrift für Individualpsychologie, 47(3), S. 223–240.
Bridgland Victoria M.E, Moeck Ella K., Green Deanne M., Swain Taylor L., Nayda Diane M., Matson Lucy A., Hutchison Nadine P., Takarangi Melanie K.T. (2021). Why the COVID-19 pandemic is a traumatic stressor. PLoS One. 2021 Jan 11;16(1): e0240146. doi: 10.1371/journal.pone.0240146. PMID: 33428630; PMCID: PMC7799777.
Carrion, Victor G., Breuer, Ulla, Saltzman, Kasey M., & Huemer, Julia (2013). Posttraumatische Belastungsstörungen. In Gerd Lehmkuhl, Fritz Poustka, Martin Holtmann, & Hans Steiner (Hrsg.), Lehrbuch der Kinder- und Jugendpsychiatrie (Bd. 2: Störungsbilder, S. 897–916). Göttingen: Hogrefe.
Cénat, Jude Mary, & Dalexis, Rose Darly (2020). The Complex Trauma Spectrum During the COVID-19 Pandemic: A Threat for Children and Adolescents’ Physical and Mental Health. Psychiatry Res, 293: 113473. doi:10.1016/j.psychres.2020.113473. Epub 2020 Oct 5. PMID: 33198045; PMCID: PMC7534660.
Datler, Wilfried, & Freilinger, Sabinne (2006). "Das wird lange dauern ..." Über traumatische Erfahrungen als Gegenstand der psychotherapeutischen Diagnose, Indikation und Prognose in der Arbeit mit Kindern und Jugendlichen. Zeitschrift für Individualpsychologie, 31(4), S. 329–346.
Deutsches Institut für Medizinische Dokumentation und Information (DIMDI) (2022). ICD-10-GM, Version 2022. Systematisches Verzeichnis Internationale statistische Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme, 10. Revision. https://www.icdcode.de/icd/code/F43.1.html. Abgerufen am 28.8.2022
Eilers, Rebekka, & Rosner, Rita (2021). Die einfache und komplexe Posttraumatische Belastungsstörung in der Praxis: Eine Übersicht und Einordnung der neuen ICD-11 Kriterien in Bezug auf Kinder und Jugendliche [Simple and complex posttraumatic stress disorder in clinical practice: An overview and evaluation of the new ICD-11 criteria for children and adolescents]. Kindheit und Entwicklung: Zeitschrift für Klinische Kinderpsychologie, 30(3), S. 144–153.
Landolt, Markus A., & Hensel, Thomas (2012). Traumatherapie bei Kindern und Jugendlchen (2. Ausg.). Göttingen: Hogrefe.
Maercker, Andreas, Michael, Tanja. (2009). Posttraumatische Belastungsstörungen. In: Margraf, Jürgen, Schneider, Silvia (Hrsg.) Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-79543-8_6
Metzner, Franka, Dahm, Kristina, Richter-Appelt, Hertha, Pawils, Silke, Moulaa-Edmondson, Miriam Juliane, & Stellermann Strehlow, Kerstin (2019). Entwicklungstraumastörung (ETS) bei Kindern und Jugendlichen - Ergebnisse einer Patientenpopulation der kinder- und jugend-psychiatrischen Spezialsprechstunde “Gewalt und Trauma.” Zeitschrift Für Kinder- Und Jugendpsychiatrie Und Psychotherapie, 47(4), S. 300–312. https://doi.org/https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000578
op den Kelder, Rosanne, Ensink, Judith B. M., Overbeek, Geertjan, Maric, Marija, & Lindauer, Ramón J. L. (2017). Executive function as a mediator in the link between single or complex trauma and posttraumatic stress in children and adolescents. Quality of Life Research: An International Journal of Quality of Life Aspects of Treatment, Care & Rehabilitation, 26(7), S. 1687–1696. https://doi.org/10.1007/s11136-017-1535-3
Peter, Felix, van Bronswijk, Katharina, & Rodenstein, Bianca (2021). Facetten der Klimaangst.
Psychologische Grundlagen eines handlungsleitenden Klimabewusstseins. In Bernd Rieken, Reinhold Popp, & Paolo Raile (Hrsg.), Eco-Anxiety - Zukunftsangst und Klimawandel (S. 163–184). Münster: Waxmann.
Remschmidt, Helmut, Schmidt, Martin H., & Poustka, Fritz (2017). Multiaxiales Klassifikationsschema für psychische Störungen des Kindes- und Jugendalters nach ICD-10 der WHO. Mit einem synoptischen Vergleich von ICD-10 mit DSM-5 (7. Ausg.). Göttingen: Hogrefe.
Riedesser, Peter (2012). Entwicklungspsychopathologie von Kindern mit traumatischen Erfahrungen. In Karl Heinz Brisch, & Theodor Hellbrügge (Hrsg.), Bindung und Trauma (4. Aufl., S. 160–171). Stuttgart: Klett-Cotta.
Rosner Rita, Gutermann Jana, Landolt Markus A., Plener Paul, Steil Regina (2019). Behandlung der PTBS bei Kindern und Jugendlichen. In: Schäfer, Ingo, Gast, Ursula, Hofmann, Arne, Knaevelsrud, Christine, Lampe, Astrid, Liebermann, Peter, Lotzin, Annett, Maercker, Andreas, Rosner, Rita, Wöller, & Wolfgang. (2019). S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung der Deutschsprachigen Gesellschaft für Psychotraumatologie (DeGPT)– Registernummer 155 – 001 - Langfassung. S. 51-70. Abgerufen von https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/155-001.html
Schacter, Daniel L., Addis Donna Rose, Hassabis Demis, Martin Victoria C., Spreng R. Nathan, & Szpunar Karl K. (2012) The future of memory: Remembering, imagining, and the brain. Neuron 76(4), S. 677–94. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2012.11.001 PMID: 23177955
Scheeringa, Michael S., Zeanah, Charles H., & Cohen, Judith A. (2010), PTSD in children and adolescents: toward an empirically based algorithm. Depress. Anxiety, 28, S. 770–782. https://doi.org/10.1002/da.20736
Sindelar, Brigitte (2006/1986). Verfahren zur Erfassung von Teilleistungsschwächen (7. Aufl., 1. Auflage 1986). Wien: Austria Press.
Sindelar, Brigitte (2011a). Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie. In B. Rieken, B. Sindelar, & T. Stephenson, Psychoanalytische Individualpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie, Pädagogik, Gesellschaft (S. 275–305). Wien - New York: Springer.
Sindelar, Brigitte (2011b). Partielle Entwicklungsdefizite der Informationsverarbeitung: Teilleistungsschwächen als Ursache kindlicher Lern- und Verhaltensstörungen (3. Aufl.). Wien: Austria Press.
Sindelar, Brigitte (2014). Von den Teilen zum Ganzen. Theorie und Empirie einer integrativen psychologischen und psychotherapeutischen Entwicklungsforschung. Münster: Waxmann.
Sindelar, Brigitte (2017). Kinderpsychotherapie mit Körper, Seele und Geist. In P. Geißler, & B. Rieken (Hrsg.), Der Körper in der Individualpsychologie - Theorie und Praxis (S. 125–139). Gießen: Psychsozial-Verlag.
Sindelar, Brigitte, & Unterfrauner, Elisabeth (2006). Testheoretische Analyse und Standardisierung des Verfahrens zur Erfassung von Teilleistungsschwächen. Wien: Austria Press.
Sindelar, Brigitte, Aden, Jan, & Sindelar, Christoph M. (2018). Entwicklungsrisiko Rechtschreibschwäche (Legasthenie). Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie, 4(2), S. 73–96. https://doi:10.15136/2018.5.2.73-96
Steil, Regina (2002). Posttraumatische Belastungsstörungen: Bei Kindern und Jugendlichen kaum erforscht. Deutsches Ärzteblatt PP 1, Ausgabe Juni 2002, S. 256.
Steinhausen, Hans-Christoph (2006). Psychische Störungen bei Kindern und Jugendlichen. Lehrbuch der Kinder- und Jugendpsychiatrie und -psychotherapie (6. Aufl.). München: Urban & Fischer.
Thomason, Moriah E., Marusak, Hilary A., Tocco, Maria A., Vila, Angela M., McGarragle, Olivia, & Rosenberg, David R. (2015). Altered amygdala connectivity in urban youth exposed to trauma. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 10(11), S. 1460–1468. https://doi.org/10.1093/scan/nsv030
van der Kolk, Bessel A. (2009). Entwicklungstrauma-Störung: Auf dem Weg zu einer sinnvollen Diagnostik für chronisch traumatisierte Kinder. Prax. Kinderpsychol. Kinderpsychiat. 58(8), S. 572– 586. https://doi.org/10.13109/prkk.2009.58.8.572
Völkl-Kernstock, Sabine, Köchl, Birgit, Friedrich, Max H., & Steiner, Hans (2013). Prinzipien der Entwicklungspsychologie und Entwicklungspsychopathologie. In Gerd Lehmkuhl, Fritz Poustka, Martin Holtmann, & Hans Steiner (Hrsg.), Lehrbuch der Kinder-und Jugendpsychiatrie (Bd. 1: Grundlagen, S. 127–150). Göttingen: Hogrefe.
Wininger, Michael, & Eder-Steiner, Susanne (2008). "Keiner hört so zu wie Sie!""- Zur Arbeit mit Jugendlichen nach traumatischen Erfahrungen. Zeitschrift für Individualpsychologie, 33(1), S. 77–95.
Woodbury, Zhiwa (2019). Climate Trauma: Toward a New Taxonomy of Trauma. Ecopsychology 11(1), S. 8. http://doi.org/10.1089/eco.2018.0021