The Power of the golden Ninja Sticker

Importance and Impact of the Vaccination Issue for Children and Adolescents

Authors

  • Gabriela Pap Sigmund Freud Privatuniversität Wien
  • Vivien Kain
  • Julia Polz
  • Julia Deimel

DOI:

https://doi.org/10.15136/2022.9.1.32-53

Abstract

The article is devoted to the situation of children and adolescents in everyday school life during the Corona crisis. Special attention is paid to the way authorities and schools dealt with testing and the vaccination issue, and the impact on the psychological and emotional development of children and adolescents aged five to twelve. The results of the tests or a given vaccination can be seen in the Ninja Pass. In this age group the possibility of vaccination is given, but the decision is made by the caregivers. The specific developmental tasks of this age group under these specific conditions will be examined. The perspective of the children and adolescents as well as that of the parents will be examined with a view to power and powerlessness relationships.

References

Adler, Alfred (1927c/2007). Menschenkenntnis. Alfred Adler Studienausgabe, Bd. 5. Hrsg. von Jürg Rüedi. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Adler, Alfred (1923a/2009). Die Gefahren der Isolierung. In Schriften zur Erziehung und Erzie-hungsberatung (1913–1937). Alfred Adler Studienausgabe, Bd. 4. (S. 109–112). Hrsg. von Wilfried Datler, Johannes Gstach & Michael Wininger. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Adler, Alfred (1926b). Vorrede. In Erwin Wexberg (Hrsg.), Handbuch der Individualpsychologie, Bd. 1 (S. V–VI). München: J.F. Bergmann.

Adler, Alfred (1933d/2008). Der Sinn des Lebens. In Der Sinn des Lebens. Religion und Individualpsychologie. Alfred Adler Studienausgabe, Bd. 6 (S. 177–224). Hrsg. von Reinhard Brun-ner & Ronald Wiegand. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Asgary, Ali, Cojocaru, Monica G., Najafabadi, Mahdi M. & Wu, Jianhong (2021). Simulating pre-ventative testing of SARS-CoV-2 in schools: policy implications. BMC Public Health, 21(1), 125.doi.org/10.1186/s12889-020-10153-1

Baer, Udo & Koch, Claus (2021). Corona in der Seele: Was Kindern und Jugendlichen wirklich hilft. Stuttgart: Klett-Cotta.

Berke, Ethan M., Newman, Lori M., Jemsby, Suzana, Hyde, Bethany, Bhalla, Natasha, Sheils, Natalie E., Oomman, Nandini, Reppas, John, Verma, Prateek & Cangelosi, Gerard A. (2021). Pooling in a Pod: A Strategy for COVID-19 Testing to Facilitate a Safe Return to School. Public Health Reports (Washington, D.C.: 1974), 136(6), 663–770. doi: 10.1177/00333549211045816

Bering, Robert, Schedlich, Claudia & Zurek, Gisela (2021). Psychosoziale und psychotherapeutische Hilfen bei pandemischer Stressbelastung. In Robert Bering & Christiane Eichenberg (Hrsg.), Die Psyche in Zeiten der Corona-Krise. Herausforderungen und Lösungsansätze für Psychotherapeuten und soziale Helfer (S. 28–42). (2. Aufl.). Stuttgart: Klett-Cotta.

Bohleber, Werner (1996). Identität und Selbst: Die Bedeutung der neueren Entwicklungsfor-schung für die psychoanalytische Theorie des Selbst (1992). In Werner Bohleber (Hrsg.), Adoleszenz und Identität (S. 268–302). Stuttgart: Verlag Internationale Psychoanalyse.

BMBWF (2022). Corona-Testpass als Testnachweis für alle Schülerinnen und Schüler. Verfügbar unter https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/beratung/corona/coronatestpass.html [20.3.2022]

BMSGPK (2022). Corona Schutzimpfung – Impfpflicht. Verfügbar un-ter https://www.sozialministerium.at/Corona-Schutzimpfung/Impfpflicht.html [20.03.2022]

Die Presse (2022). Neue Welle im Herbst? Experten schließen neuerlichen Lockdown nicht aus. Verfügbar unter https://www.diepresse.com/6109402/neue-welle-im-herbst-experten-schliessen-neuerlichen-lockdown-nicht-aus [20.03.2022]

Dreikurs, Rudolf (2004). Psychologie im Klassenzimmer. Stuttgart: Klett-Cotta.

Eife, Gisela (2019). Die Entwicklung der Individualpsychologie Alfred Adlers: Persönlichkeitstheorie, Psychopathologie, Psychotherapie (1912–1937). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Erikson, Erik H. (1957). Trieb und Umwelt in der Kindheit. In Walter Dirks & Theodor W. Adorno (Hrsg.) Freud in der Gegenwart. Ein Vortragszyklus der Universitäten Frankfurt und Heidelberg (S.112–153). Frankfurt am Main: Europäische Verlagsanstalt.

Erikson, Erik H. (1973). Identität und Lebenszyklus. (28. Aufl. [2017]). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Erikson, Erik H. (1971). Kindheit und Gesellschaft (14. Aufl. [2005]). Stuttgart: Klett-Cotta.

Fischer-Heine, Heike (2021). Analytischer Psychotherapie in Coronazeiten – Erfahrungen. Zeitschrift für Individualpsychologie 46(2), S. 119–131.

Friedrich, Max (2003). Kinder ins Leben begleiten. Wien: Öbv & hpt.

Friedrich, Max (2008). Lebensraum Schule. Wien: Carl Ueberreuter.

Gesundheit Österreich (2022). Corona Schutzimpfung – Aktuelles. Verfügbar unter https://www.gesundheit.gv.at/aktuelles/corona-schutzimpfung [20.03.2022]

Langer, Vivien (2021). Individualpsychologisch-analytische Behandlung einer Borderline-Patientin. In Bernd Rieken (Hrsg.), Alfred Adler heute – Zur Aktualität der Individualpsy-chologie (S. 115–125). (2. Aufl.). Münster: Waxmann.

Polz, Julia (2018). Wenn Kinder zu Eltern werden – Parentifizierung als Chance oder Risikofaktor für die kindliche Entwicklung. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Indi-vidualpsychologie 5(2), S. 47–59. doi.org/10.15136/2018.5.2.47-59

Rabenstein, Susanne (2017). Verkörperte Subjektivität, leibliche Intersubjektivität und Psychosomatik. In Peter Geißler & Bernd Rieken (Hrsg.), Der Körper in der Individualpsycholo-gie. Theorie und Praxis (S. 17–32). Gießen: Psychosozial-Verlag.

Rieken, Bernd (2007). Vom Nutzen der Individualpsychologie für das analytische Leben. Zeitschrift für Individualpsychologie 32(1), 60–78.

Rieken, Bernd (2011). Weltbild, Menschenbild, Persönlichkeitstheorie. In Bernd Rieken, Brigitte Sindelar & Thomas Stephenson, Psychoanalytische Individualpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie, Pädagogik, Gesellschaft (S. 55–72). Wien: Springer.

Seiffge-Krenke, Inge (2009). Psychotherapie und Entwicklungspsychologie. Beziehungen: Herausforderungen. Ressourcen. Risiken. Heidelberg: Springer.

Seiffge-Krenke, Inge (2010). Psychoanalytische und tiefenpsychologisch fundierte Therapie mit Jugendlichen. Stuttgart: Klett-Cotta.

Sindelar, Brigitte (2011a). Kriterien psychischer Gesundheit. In Bernd Rieken, Brigitte Sindelar & Thomas Stephenson, Psychoanalytische Individualpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie, Pädagogik, Gesellschaft (S. 87–95). Wien: Springer.

Sindelar, Brigitte (2011b). Anmerkungen zu psychischen Störungen im Kindes- und Jugendalter. In Bernd Rieken, Brigitte Sindelar & Thomas Stephenson, Psychoanalytische Individu-alpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie, Pädagogik, Gesellschaft (S. 275–276). Wien: Springer.

Sindelar, Brigitte (2018). Herausforderung Elternschaft. Zeitschrift für freie psychoanalytische Forschung und Individualpsychologie, 4(2), S. 21–46. doi:10.15136/2018.5.2.21-46

Slomski, Anita (2021). Daily COVID-19 Tests Compared With Isolation After School Exposure. JAMA. 2021;326(20):2001. doi:10.1001/jama.2021.20471

Stephenson, Thomas (2011). Individualpsychologische Entwicklungstheorie und Krankheitslehre. In Bernd Rieken, Brigitte Sindelar & Thomas Stephenson, Psychoanalytische Individu-alpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie, Pädagogik, Gesellschaft (S. 101–156). Wien: Springer.

Wengler, Bernd (2000). Sicherheitsstreben / Sicherungstendenz. In Gerhard Stumm & Alfred Pritz (Hrsg.), Wörterbuch der Psychotherapie. Wien: Springer.

Winnicott, Donald W. (2006). Reifungsprozesse und fördernde Umwelt (S. 644). Gießen: Psychosozial-Verlag.

Downloads

Published

2022-05-18 — Updated on 2022-05-18