Community feeling revisited: Community orientation and key competences

Authors

  • Thomas Stephenson Sigmund Freud PrivatUniversität

DOI:

https://doi.org/10.15136/2014.1.1.16-37

Abstract

Alfred Adler saw the feeling of community as being a decisive counterbalance to the drive for power. His concept remained imprecise and vaguely defined so that over time it increasingly faded into the background while the theory of individual psychology was supposed to be made ‘fit for science’. In recent years, however, new perspectives have emerged, allowing for a large-scale ‘renaissance’ of the approach based on the word ‘feeling of com-munity’, which is so central for individual psychology. The key competences that are being so strongly promoted by the EU in connection with the Bologna process have been cited in connection with the development of pedagogical models and also incorporated in text passages. Yet on closer scrutiny they usually remain vacuous words, especially in the realm of university education. Actual implementation in the form of study courses in education, especially in teacher training programs, is still lacking. The article underscores the fact that community competences are still being given short shrift, even in various national and international lists of competences. It also presents some thoughts about how the promotion of key competences can be translated into reality in a university curriculum, while also making the systematically reconstructed notion of ‘community feeling’ come to bear as a decisive factor in structuring pedagogic innovations.

Author Biography

  • Thomas Stephenson, Sigmund Freud PrivatUniversität

    Univ. Prof. Dr. Thomas Stephenson

    Klinischer Psychologe und Psychotherapeut. Universitätsprofessor für Psychotherapiewis-senschaft an der Sigmund Freud PrivatUniversi-tät Wien. Dort Leiter des Projekts Pädago-gik&Bildungswissenschaft und stellvertretender Leiter und Lehranalytiker im Fachspezifikum Individualpsychologie. Universitätsdozent für Psychoanalytische Pädagogik und Sonder- und Heilpädagogik an der Universität Wien.

References

Brubaker, Rogers. Ethnizität ohne Gruppen. Hamburg: Hamburger Edition, 2007.

Erikson, Erik H. Identität und Lebenszyklus. Drei Aufsätze. Frankfurt am Main: Suhrkamp 1956/1991.

Fonagy, Peter, György Gergely, Elliot L. Jurist und Mary Target (Hg.). Affektregulierung, Mentalisierung und die Entwicklung des Selbst. Stuttgart: Klett-Cotta, 2004.

Gaedke, Gudrun. „Kompetenzorientierte Lehre in einem berufsbegleitenden Studiengang“. In: Heyse 2014a, 334–347.

Hall, Stuart. „Wer braucht ‘‚Identität‘“? In: ders.: Ideologie, Identität, Repräsentation. Ausgewählte Schriften, Bd 4. Hamburg: Argument, 2004.

Heyse, Volker (Hg.) Aufbruch in die Zukunft. Erfolgreiche Entwicklungen von Schlüsselkompetenzen in Schulen und Hochschulen. Aktuelle persönliche Erfahrungen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. Münster; New York: Waxmann, 2014a.

Heyse, Volker. „Einleitung. Entwicklung von Schlüsselkompetenzen in Hochschulen – Und sie muss noch breiter gelingen“. In: Heyse 2014a [= Heyse 2014b]: 199–200.

Heyse, Volker. „Entwicklung von Schlüsselkompetenzen in deutschen Hochschulen. Bilden deutsche Hochschulen wirklich kompetente Fachleute aus?“ In: Heyse 2014a [= Heyse 2014c]: 201–212.

Ricoeur, Paul. „Narrative Identität“. In: ders., Vom Text zur Person. Hermeneutische Aufsätze (1970-1999).Hg. von Peter Welsen. Hamburg: Meiner 1996/2005.

Schäfer, Arnold. Identität im Widerspruch. Annäherung an eine Anthropologie der Moder-ne. Weinheim: Beltz, 1998.

Stachel, Peter. „Identität. Genese, Inflation und Probleme eines für die zeitgenössische Sozi-al- und Kulturwissenschaften zentralen Begriffs“. In: Neuhaus, Helmut (Hg.): Archiv für Kulturgeschichte. Köln et.al: Böhlau, 2005: 95–425.

Stephenson, Thomas. „Individualpsychologische Entwicklungstheorie und Krankheitslehre“. In: Rieken, Bernd; Brigitte Sindelar und Thomas Stephenson. Psychoanalytische Individualpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie Pädagogik, Gesellschaft. Wien, New York: Springer 2011: 101-–155.

Stephenson, Thomas. „Die sokratische Inversion. Über die sichere Unsicherheit unseres Wissens als relational-analytischer Ressource“. In: Geißler, Peter.; Sassenfeld, André (Hg.): Jenseits von Sprache und Denken. Implizite Dimensionen im psychotherapeutischen Geschehen. Gießen: Psychosozial 2013: 175-198.

Stephenson, Thomas. „Interpretation as a cognitive instrument. Psychotherapy science as an attempt to pool paradigm-based systems of interpretation“. In: Gelo, Omar C.G., Alfred Pritz und Bernd Rieken (Hg.) Psychotherapy Research. Foundations, Process, and Outcome. Wien; New York: Springer 2015, i.D.

Wex, Peter. „Was können wir mit einer Prüfung von Schlüsselkompetenzen in Hochschulen feststellen?“ – In: Heyse 2014a [= Wex 2014]: 235–249.

Willems, Christian. „Modelle, Beispiele und Voraussetzungen zur studiengangintegrierten Entwicklung von Schlüsselkompetenzen“. In: Heyse 2014a [Willems 2014]: 284–298.

Downloads

Published

2014-10-01

Issue

Section

Article