Parentification - kids between feeling of power and overextension

Authors

  • Julia Deimel Sindelar Center

DOI:

https://doi.org/10.15136/2018.5.2.60-72

Abstract

This article is concerned with the phenomenon of parentification of children in the course of crisis in parental relationship or separation, which stretches children between power and overdemand. If the stability of the child's main caregivers falters because of life events such as separation or divorce of parents, this means an extraordinary burden on the child, severely threatening its feeling of safety. The child then strives to restore it as far and as quickly as possible. This often causes the phenomenon of parentification: the child slips into the role of parents and takes on shares of parental responsibility, often pushed into this role by parents. Unconscious feelings and conflicts which are forcing the child into parentification, consequences and risks of this process for child development are pointed out. The child in the role of parentification is caught between a soothing feeling of power and the impending overdemand which again would mean failing. An extraordinary energy input by the child is necessary, so that often hardly more energy is available to cope with age-appropriate developmental tasks.

References

Adler, Alfred (1912a). Über den nervösen Charakter. Grundzüge einer vergleichenden Individualpsychologie und Psychotherapie. Alfred Adler Studienausgabe, Bd. 2 (2. Ausg.). (Karl-Heinz Witte, Almuth Bruder-Bezzel, & Rolf Kühn, Hrsg.) Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2008.

Adler, Alfred (1926l). Schwer erziehbare Kinder. In Wilfried Datler, Johannes Gstach, & Michael Wininger (Hrsg.), Alfred Adler Studienausgabe, Bd 4. Schriften zur Erziehung und Erziehungsberatung (1913-1937) (S. 118-132). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2009.

Adler, Alfred (1931b). Wozu leben wir? Frankfurt am Main: Fischer, 1979.

Bauriedl, Thea (1980). Auch ohne Couch. Psychoanalyse als Beziehungstheorie und ihre Anwendungen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Boszormenyi-Nagy, Ivan, Spark, Geraldine M., & Gangloff, Suzanne A. (1981). Unsichtbare Bindungen: Die Dynamik familiärer Systeme. Stuttgart: Klett-Cotta.

Brisch, Karl-Heinz (2004). Störungsspezifische Diagnostik und Psychotherapie von Bindungsstörungen. In Ulrike Lehmkuhl, Gerd Lehmkuhl (Hrsg.), Frühe psychische Störungen und ihre Behandlung (S. 135-152). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Brunner, Reinhard, Titze, Michael (1995). Wörterbuch der Individualpsychologie. 2. Auflage. München: Ernst Reinhardt.

Byng-Hall, John (2008). The significance of children fulfilling parental roles: implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 30(2), S. 147-162.

Save the Children (2017). Stolen Childhoods. End of Childhood Report 2017. Fairfield: Save the Children Federation.

DiCaccavo, Antonietta (2006). Working with parentification: Implications for clients and couselling psychologists. The British Psychological Society, 79(3), S. 469-478.

Fonagy, Peter (2003). Bindungstheorie und Psychoanalyse. Stuttgart: Klett-Cotta.

Friedrich, Max (2003). Kinder ins Leben begleiten. Vorbeugen statt Therapie. Wien: öbv&hpt.

Friedrich, Max (2004). Die Opfer der Rosenkriege. Kinder und die Trennung ihrer Eltern. Wien: Ueberreuter.

Gladstone, Brenda McConnell, Boydell, Katherine M., & McKeever, Patricia (2006). Recasting research into children's experiences of parental mental illness: Beyond risk and resilience. Social Science & Medicine. 62(10), S. 2540-2550.

Haag, Karl (2015). Wenn Mütter zu sehr lieben. Verstrickung und Missbrauch in der Mutter-Sohn-Beziehung. Stuttgart: Kohlhammer, 2006.

Hooper, Lisa M. (2007). The Application of Attachment Theory and Family Systems Theory to the Phenomena of Parentification. The Family Journal, 15(3), S. 217-223.

Hooper, Lisa M. (2011). Characterizing the Magnitude of the Relation Between Self-Reported Childhood Parentification and Adult Psychopathology: A Meta-Analysis. Journal of clinical Psychology, 67(10), S. 1028-1043.

Jankowski, Hellin (12.06.2017). Kinderarbeit in Österreich: Verboten und doch gibt es sie noch. Die Presse.

Jurkovic, Gregory J. (1998). Destructive parentification in families: Causes and consequences. L. L'Abate (Ed.), Family psychopathology: The relational roots of dyfunctional behavior, S. 237-255.

Lehmkuhl, Gerd, Lehmkuhl, Ulrike (2017). Die Bedeutung des Arbeitsbündnisses in der Psychotherapie von Kindern und Jugendlichen. Zeitschrift für Individualpsychologie, 42(2), S.142-153.

Mentzos, Stavros (2015). Lehrbuch der Psychodynamik. Die Funktion der Dysfunktionalität psychischer Störungen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Miller, Alice (1983). Das Drama des begabten Kindes und die Suche nach dem wahren Selbst. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Richter, Horst-Eberhard (1963). Eltern, Kind und Neurose. Psychoanalyse der kindlichen Rolle. 31. Auflage.

Rüedi, Jürg (2012). Ein adlerianischer Ansatz der Erziehung. Zeitschrift für Individualpsychologie, 37(1), S. 78-89.

Westram, Jutta (2014). Elternarbeit unter dem Gesichtspunkt von Intersubjektivität und implizitem Lernen. Zeitschrift für Individualpsychologie, 39(2), S. 100-116.

Zeller-Steinbrich, Gisela (April 2005). Beziehungsanalytische Arbeit mit den Eltern. Kinderanalyse. 13(2), S. 175-196.

Downloads

Published

2018-11-26