The Future of Psychotherapy Education and Training. A fictitious report from the Anniversary Congress 2030 „40 Jahre Psychotherapiegesetz“. Attempt of a prognostic essay

Authors

  • Reinhold Popp Sigmund Freud Privatuniversität Wien

DOI:

https://doi.org/10.15136/2016.3.1.89-99

Abstract

The in 1990 determined legal framework by the Austrian parliament regulates the practice of psychotherapy, as well as the education and training of this crucial healthcare profession, until today. While the education for most of the healthcare professions takes place at a university or at a university of applied sciences, the education and training for psychotherapy has been traditionally closely associated with non-university-organized institutes, whereas in some cases there is a close cooperation with a university for additional training courses. An independent university degree in Psychotherapy Science, based on the educational-specific logic of the psychotherapy law and all levels of the Bolognia-System, (Bachelor – Master – Ph.D.) currently only exists at the Sigmund Freud University in Vienna. Regarding the general trend, turning complex professions into an academic degree, leads to a heterogeneous situation, where the psychotherapy training in recent years led to a critical discourse about the integration of this qualification system in the organizational structure of universities. However, missing so far is a well-grounded scientifically based futures study of making psychotherapy training an academic study, while referring to the specific Austrian conditions. For the time being, due to the lack of such a futures study, no scientifically feasible prognosis can be generated. Therefore a heuristic stylistic device of a fictional prediction („Jubiläumskongress 2030: 40 Jahre Psychotherapiegesetz“ – “Anniversary Congress 2030: 40 years of psychotherapy law”) was selected for this publication. In this context, many aspects of a sustainable establishment of the psychotherapy science degree are outlined.

References

Literatur

Barwinski, Rosemarie, Bering, Robert & Eichenberg, Christiane (Hrsg.) (2010). Dialektische Psychologie und die Zukunft der Psychotherapiewissenschaft. Von der Rückkehr der Geisteswissenschaften in Psychologie und Psychotherapie. Festschrift für Gottfried Fischer. Kröning: Asanger.

Datler, Wilfried (2015). Ist die Universität der rechte Ort für Psychotherapieausbildung und Psychotherapieforschung? Eine Replik auf Bernd Riekens „Überlegungen zur Akademisierung der Psychotherapie – am Beispiel der Sigmund Freud Privatuniversität“ unter Berücksichtigung weiterer einschlägiger Veröffentlichungen. Zeitschrift für Individualpsychologie, 40 (2), 166-202.

Fiedler, Peter (Hrsg.) (2012). Die Zukunft der Psychotherapie: Wann ist endlich Schluss mit der Konkurrenz? Heidelberg: Springer.

Fischer, Gottfried (2011). Psychotherapiewissenschaft. Einführung in eine neue humanwissenschaftliche Disziplin. Gießen: Psychosozial-Verlag.

Gelo, Omar C.G., Pritz, Alfred & Rieken, Bernd (Ed.) (2015). Psychotherapy Research. Foundations, Process and Outcome. Wien: Springer.

Gigerenzer, Gerd (2013). Risiko. Wie man die richtigen Entscheidungen trifft. München: Bertelsmann.

Hüther, Gerald (2014). Biologie der Angst. Wie aus Stress Gefühle werden. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Kierein, Michael, Pritz, Alfred & Sonneck, Gernot (1991). Psychologengesetz – Psychotherapiegesetz. Kurzkommentar. Wien: Orac.

Möller, Jens, Strauß, Bernd & Jürgensen, Silke M. (Hrsg.) (2000). Psychologie und Zukunft. Prognosen, Prophezeiungen, Pläne. Göttingen: Hogrefe.

Oettingen, Gabriele (1997). Psychologie des Zukunftsdenkens. Erwartungen und Phantasien. Göttingen: Hogrefe.

Popp, Reinhold (Hrsg.) (2012). Zukunft und Wissenschaft. Wege und Irrwege der Zukunftsforschung. Heidelberg: Springer.

Popp, Reinhold (2016). Zukunftswissenschaft & Zukunftsforschung. Grundlagen und Grundfragen. Eine Skizze. Wien, Münster: LIT.

Rieken, Bernd (2011a). Psychotherapiewissenschaft, Hermeneutik und das Unbewusste. In: Rieken, Bernd (Hrsg.), Alfred Adler heute. Zur Aktualität der Individualpsychologie (S. 40–59). Münster: Waxmann.

Rieken, Bernd (2011b). Professionelle Ausbildung als „Konfession“; Wissenschaft und „Glaube“; Geisteswissenschaftliche Zugänge; Elemente einer psychodynamischen Psychotherapiewissenschaft. In: Rieken, Bernd, Sindelar, Brigitte & Stephenson, Thomas (Hrsg.), Psychoanalytische Individualpsychologie in Theorie und Praxis. Psychotherapie – Pädagogik – Gesellschaft (S. 399–415). Wien: Springer.

Rieken, Bernd (2015). Psychotherapie als Studium und Ausbildung: die Sigmund Freud Privatuniversität Wien. Zeitschrift für Individualpsychologie, 40 (2), 150–165.

Weiler, Julia, Daum, Irene (2008). Mentales Zeitreisen. Neurokognitive Grundlagen des Zukunftsdenkens. Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie 2008/76, 539–548.

Zapf, Wolfgang (Hrsg.) (2011). Handbuch Resilienzförderung. Wiesbaden: Springer VS.

Zimbardo, Philip, Boyd, John (2011). Die neue Psychologie der Zeit – und wie sie unser Leben verändern wird. Heidelberg: Spektrum.

Downloads

Published

2016-07-05